SEO Vriendelijke URL

Het nut van een SEO vriendelijke URL

Posted on Posted in Geen categorie

Wat is een SEO vriendelijke URL en waarom is het zo nuttig? Vroeger werd er weinig aandacht besteed aan SEO. Niemand wist wat het was en hoe het toepast moest worden. Tegenwoordig is SEO van groot belang. Als je niks aan SEO doet zal je website niet zo snel op topposities in Google verschijnen. Dat heeft een groot nadeel, je zult amper of zelfs geen bezoekers ontvangen. Kortom, SEO toepassen is van groot belang als je goed wilt kunnen scoren.

Wat is een SEO friendly URL?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en kent verschillende facetten. Een van die facetten is een SEO vriendelijke URL. Een niet-SEO vriendelijke URL ziet er bijvoorbeeld zo uit: www.kinderkleding.nl/product?id=50. Je ziet het woord product staan, dit geeft aan dat we het over de productpagina hebben. De net genoemde URL kan een stuk SEO vriendelijker. Deze zou er dan zo kunnen uitzien bijvoorbeeld: www.kinderkleding.nl/product/nike-kinderschoen. Het voordeel van zo’n URL is dat de productnaam genoemd wordt in de URL. Mensen die op Google de term “Nike kinderschoen” invullen kunnen nu sneller op de website terecht komen.

Categorieën in de URL opnemen

Toch kan een URL nog SEO vriendelijker gemaakt worden. In het geval van een webshop kan bijvoorbeeld de productcategorie in de URL opgenomen worden. De URL zou dan aangepast kunnen worden naar www.kinderkleding.nl/schoenen/nike-kinderschoen. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft en teveel elementen in de URL gaat opnemen. Als de URL te lang wordt zal Google deze automatisch afkorten.

SEO vriendelijke URLS toepassen

Het toepassen van SEO vriendelijke URLS is soms makkelijk, soms ingewikkeld. Het ligt er maar net aan welk systeem je gebruikt. Als je gebruik maakt van WordPress is het één vinkje plaatsen en de instellingen opslaan. Heb je echter een custom made systeem, dan zullen er technische aanpassingen gemaakt moeten worden om de URLS SEO vriendelijk te maken.

Parameters die wel zijn toegestaan

Het omzetten van een product ID naar een naam van het product is een grote verbetering qua SEO. Maar er zijn ook bepaalde parameters die niet per se omgezet moeten worden. Je kunt daarbij denken aan een sorteerinstelling bijvoorbeeld. Zo kan er voor een pagina met product meegegeven worden waar de producten op gesorteerd moeten worden. Dit kan op de volgende schrijfwijze gedaan worden: ?order=desc of ?order=asc. Er is hier sprake van sortering op alfabetische volgorde. Deze parameter hoeft niet omgezet te worden naar SEO, het vertelt namelijk niks over een bepaalde categorie of product. Hetzelfde geldt voor de pagina parameter. Middels ?pagina=10 kan aangeven worden welke pagina er getoond moet worden. Ook deze parameter hoeft niet omgezet te worden naar een SEO variant.

Meer dan SEO vriendelijke URLS

Met een goede SEO vriendelijke URL ben je er natuurlijk nog niet. Zorg ervoor dat elke pagina een goede, unieke titel en omschrijving kent. Daarnaast is het belangrijk om op elke pagina een SEO geoptimaliseerde tekst te gebruiken. Denk naast on-page SEO (welke betrekking heeft op je website) ook aan off-page SEO. Zorg ervoor dat je een goede koppeling hebt met social media als Facebook en Twitter. Zo houd je je volgers op de hoogte van het laatste nieuws dat je plaatst.